Astma/COPD

Afspraak met praktijkondersteuners ASTMA/COPD

Voor wie is dit spreekuur?
Het spreekuur is voor mensen met astma of COPD die hiervoor medicijnen gebruiken zoals bijvoorbeeld inhalatie medicatie of “puffers”.

Handige websites:
www.inhalatorgebruik.nl
www.longfonds.nl
www.thuisarts.nl

Astma is een chronische  aandoening aan de luchtwegen. Bij astma zijn de buisjes in de longen vernauwd tijdens een aanval. U kunt last hebben van benauwdheid, een piepende ademhaling en/of langer dan 3 weken hoesten. Een astma-aanval kan ontstaan door bijvoorbeeld , huisdieren, huisstofmijt, rook, inspanning, of een luchtweginfectie. Als u rookt is het heel belangrijk om te stoppen. Bewegen/sporten is ook belangrijk. Als u overgewicht heeft, is het verstandig om af te vallen. Als u astma heeft, dan kan inhalatie medicatie belangrijk zijn om klachten te verminderen en uw longen gezond te houden. Het kan zijn dat u jarenlang geen klachten heeft, maar de aanleg voor astma blijft aanwezig. Door niet te roken en andere prikkels te vermijden, voldoende lichaamsbeweging, een gezond gewicht en goed gebruik van uw medicijnen kunt u ervoor zorgen dat u zo weinig mogelijk last heeft van uw astma.

Hieronder vallen chronische bronchitis en longemfyseem. COPD is een chronische longziekte.  De luchtwegen zijn blijvend vernauwd.. Klachten kunnen zijn: hoesten, slijm opgeven,  kortademigheid en vermoeidheid. Stoppen met roken, bewegen en gezond eten zijn belangrijk bij COPD. Medicijnen kunnen soms verlichting van de klachten geven.

Tijdens de controles bespreekt u met de praktijkondersteuner uw medicatie, uw conditie en leefstijladviezen. Daarnaast bespreken en controleren wij uw inhalatie medicijnen en inhalatie techniek en zo nodig doen we een longfunctie (blaastest om de longinhoud te meten).

Astma en/of COPD kunnen zorgen voor hinder en beperkingen in uw dagelijks leven. Dat betekent meestal dat u uw leven moet aanpassen. Gelukkig staat u er niet alleen voor. Samen met u kijken we wat u nog wél kunt, bespreken we hoe u met uw ziekte kunt omgaan of hoe u uw risico kunt verlagen. Door gezond te leven verbetert uw conditie en zal u zich fitter voelen. Uiteraard is er tijdens het spreekuur gelegenheid tot het stellen van vragen!

Ter voorbereiding van uw afspraak vragen wij u om via de onderstaande link de documenten uit te printen, te lezen en in te vullen. Ook als u alleen een telefonische afspraak heeft.

Astma: klik hier, COPD: klik hier. Is er sprake van een combinatie van beiden, het zogenaamde overlapsyndroom, dan kiest u voor astma.

Deze controle wordt 1 x per jaar gedaan door de praktijkondersteuner Astma/COPD. Bij toename van uw klachten en/of wijziging in uw medicijnen kunnen er meerdere controles nodig zijn. De praktijkondersteuner werkt nauw samen met uw huisarts en heeft regelmatig overleg.

Tussentijds mag u altijd de praktijkondersteuner benaderen. Heeft u last van bijwerkingen, bevalt de inhalatiemedicatie u niet goed of loopt u tegen andere zaken aan? U kan in dat geval een tussentijdse controle inplannen. Deze controle kan ook telefonisch of via beeldbellen plaatsvinden.

Na een longaanval (=verergering van klachten waar soms prednison of antibiotica nodig is) kan het soms verhelderend zijn om samen met de praktijkondersteuner de oorzaak te vinden en een longaanvalsplan op te stellen. Ook in dit geval mag u een afspraak inplannen.